Valitse sivu

Mitä on sähköinen taloushallinto?

20.10.2022 | Blogi

Sähköinen taloushallinto on nykypäivää, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Pitääkö jokaisen yrityksen siirtyä sähköiseen taloushallintoon, entä jääkö taloushallinnon sähköistymisen myötä henkilökohtainen palvelu ja kirjanpitäjän neuvonta pois?

Sähköinen taloushallinto:

  • tehostaa arjen rutiinitöitä
  • vähentää virheitä automatisoinnin myötä
  • tuo turvaa, kun tieto ei ole vain yhden ihmisen takana
  • tarjoaa helpon tavan saada taloushallinnon lukuja ja raportteja reaaliaikaisesti

Käytännössä sähköinen taloushallinto tarkoittaa sitä, että yrityksellä on ainakin joitain sähköisesti toteutettuja taloushallinnon osa-alueita. Tyypillisesti taloushallinnon rutiinityöt, kuten osto- ja myyntilaskut, kirjanpidon rutiinit ja raportointi voidaan helposti sähköistää, ja näin sujuvoittaa arkea.

› Lue lisää sähköisen taloushallinnon hyödyistä

Sähköinen taloushallinto on siis jatkuvaa arjen tekemistä, kun ainakin osa yrityksen taloushallinnon osa-alueista toteutetaan sähköisen työkalun tai järjestelmän avulla. Parhaimmillaan sähköinen taloushallinto tehostaa arkea ja kirjanpitäjän ammattitaito tukee liiketoiminnan kehittämistä.

”Sähköinen taloushallinto on jatkuvaa arjen tekemistä, kun ainakin osa yrityksen taloushallinnon osa-alueista toteutetaan sähköisen työkalun tai järjestelmän avulla. Parhaimmillaan sähköinen taloushallinto tehostaa arkea ja kirjanpitäjän ammattitaito tukee liiketoiminnan kehittämistä.”

Digitaalisesta taloushallinnosta puhutaan silloin, kun koko taloushallinnon kokonaisuus eli esimerkiksi laskuliikenne, palkanlaskenta, dokumenttien arkistointi ja viranomaisilmoitukset, automatisoidaan ja integroidaan yhden järjestelmäkokonaisuuden alle.

Sähköinen laskutus on jo monen yrityksen arkipäivää

Digitalisoitumisen myötä paperiset dokumentit ovat vähentyneet. Sähköinen laskutus on monelle yritykselle arkipäivää, sillä EU:n verkkolaskudirektiivi ja verkkolaskulaki edellyttävät kaikilta yrityksiltä mahdollisuutta verkkolaskutukseen. Sähköiseen laskutukseen siirtyminen onkin yksi yleisimmistä tavoista aloittaa taloushallinnon sähköistys.

Järjestelmät ja työkalut sähköiseen taloushallintoon

Sähköiseen taloushallintoon löytyy paljon hyviä työkaluja ja erilaisia teknisiä ratkaisuja. Siihen siirtymistä ei kannata jännittää, vaan on hyvä selvittää esimerkiksi yhdessä kirjanpitäjän kanssa, millainen järjestelmä palvelee parhaiten oman yrityksen tarpeita. Tyypillisesti sähköisten ratkaisujen käyttöönotto tehostaa arjen rutiinitöitä ja virheet minimoidaan, kun manuaalisen työn määrä vähenee automatisoinnin myötä. Sähköinen taloushallinnon järjestelmä tuo myös turvaa, kun tieto ei ole vain yhden ihmisen takana, vaan taloushallinnon tietoihin on helppo pääsy ja tarvittaessa reaaliaikaista dataa saadaan raportoitua järjestelmästä nopeasti.

› Lue vinkit sähköisen taloushallintojärjestelmän valintaan

Sähköinen taloushallinto ja kirjanpitäjän palvelu – joko tai, vai sekä että?

Sähköiseen taloushallintoon siirtymisen ei tarvitse tarkoittaa henkilökohtaisesta palvelusta luopumista. Päinvastoin – parhaimmillaan ne tukevat toisiaan. Sähköisten järjestelmien avulla tehostetaan rutiinitöitä, jolloin kirjanpitäjän aikaa voidaan paremmin hyödyntää tiedon analysointiin. Näin kirjanpitäjä voi ammattitaidollaan tukea ja neuvoa sekä tarjota näkemystä liiketoiminnan kehittämisen tueksi. Paras taloushallinnon kokonaisuus syntyy, kun yhdistetään järkevästi sähköisten taloushallinnon ratkaisujen hyödyt ja taloushallinnon ammattilaisen osaaminen.

Kuinka paljon sähköinen taloushallinto maksaa?

Sähköisen taloushallinnon kulut muodostuvat muun muassa järjestelmän lisenssimaksuista ja voivat vaihdella rajustikin järjestelmän mukaan. Kustannuksia kannattaa kuitenkin tarkastella laajempana kokonaisuutena, sillä parhaimmillaan kokonaiskustannukset voivat jopa laskea, kun modernit digitaaliset ratkaisut vähentävät manuaalisen työn määrää automatisoimalla tiettyjä toimintoja. Myös verkkolaskujen käsittelykulut ovat paperilaskuihin verrattuna huomattavasti pienemmät. Paras ratkaisu löytyy, kun esimerkiksi yhdessä kirjanpitäjäsi kanssa selvität juuri oman yrityksen tilanteeseen sopivat järjestelmät ja tavat toimia.

Tunnetko jo Aallon Portin?

Aallon Portti on Aallon omien asiakkaiden tarpeeseen kehitetty sähköisen taloushallinnon järjestelmä. Se on reaaliaikainen väylä sähköisen talous- ja palkkahallintosi tiedon äärelle. Palvelu toimii sinun ja yhteyshenkilösi digitaalisena kohtaamispaikkana verkossa sekä työkalupakkinasi kaikkien talous- ja palkkahallinnon tarpeidesi ratkaisemiseksi.

Palvelusta löydät kaikki Sinulle räätälöityyn palveluratkaisuun sisältyvät raportit ja taloushallinnon digitaaliset työkalut nopeasti, helposti ja turvallisesti.

Haluatko kuulla lisää? Pyydä Aallon Portin esittely!

Haluatko kuulla lisää sähköisen taloushallinnon ratkaisuista? Ota yhteyttä, ja mietitään yhdessä juuri teille sopivimmat tavat toimia ja siirtyä sähköiseen taloushallintoon!

Kaipaatko tehoa organisaatiosi taloushallinnon rutiineihin?

Sähköinen taloushallinto on avaintekijä organisation taloushallinnon rutiinien tehostamiseen.

Veloituksettomassa oppaassamme kerromme, mitä sähköisellä taloushallinnolla tarkoitetaan, mitä konkreettisia hyötyjä sähköisten työtapojen hyödyntämisellä saavutetaan organisaation taloushallinnossa ja mitä ainakin kannattaa huomioida kun puntaroi eri vaihtoehtoja. Lisäksi käsittelemme oppaassa sähköiseen taloushallintoon liittyviä yleisimpiä virheellisiä uskomuksia ja kysymyksiä.

Opas tilitoimistokumppanin valintaan