Miten taloushallinnon kumppani voi auttaa taloyhtiönremonttien rahoitusprosessissa?

17.04.2020 | Blogi

Taloyhtiöissä tehtävien remonttien rahoitusprosessi ja hankkeeseen liittyvä taloushallinto vaatii erityistäosaamista ja huolellisuutta. Kyse on paitsi mittavan kokonaisuuden, myös pienimpien yksityiskohtien hallinnasta.

Tällaiset korjaushankkeet ovat kustannuksiltaan usein todella mittavia. Valmisteluun ja toteuttamiseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota jo alusta saakka, jotta ylimääräisiltä selvitystöiltä vältytään, vaadituista ilmoituksista saadaan huolehdittua ajallaan ja hanke pystytään viemään hanke sujuvasti päätökseen saakka.

Hankkeen rahoittamista ja kassavirtaa on mietittävä tarkkaan jo aivan projektin alkuvaiheessa. Myös hankkeeseen liittyvät laskut on tärkeää pitää koko ajan erillään taloyhtiön muista laskuista.

On muistettava myös huolehtia säännöllisestä raportoinnista ja kuukausittaisista ilmoituksista Verohallinnolle. Jos osakkailla on mahdollisuus valita osuutensa rahoitustapa, on laadittava lisäksi hankeosuuslaskelma. Myös hankerahoitus- ja lainaosuuslaskelmien hoitaminen vaativat tarkkuutta.

Kirjoitimmekin taloyhtiöiden avuksi oppaan, mitä remontin rahoitusprosessissa ja siihen tarvittavassa hankelaskennassa on otettava huomioon ja kuinka asiantunteva taloushallinnon kumppani voi auttaa koko prosessissa.

Oppaan onnistuneeseen hankelaskentaan pääset lataamaan täältä

Kiitos kuvasta HelloquenceUnsplash

Kiinnostavatko taloushallinnon polttavat aiheet?

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat jatkossa koonnin tämänkaltaisista artikkeleistamme sekä tiedon taloushallinnon keskeisistä ajankohtaisista aiheista suoraan sähköpostiisi.

Taloushallinnon aiheita käsitteleviä asiantuntija-artikkeleitamme tuottavat muun muassa talouden, juridiikan ja verotuksen erikoisasiantuntijamme.

  • Tutustu tietosuojaselosteeseen tästä. Voit perua uutiskirjetilauksesi helposti milloin vain.